KTI:n tietomallin pilotointi transaktioprosessissa
RealX.pro:n kokeiluhankkeessa testattiin KTI:n määrittelemää kiinteistösijoittamisen ja -johtamisen tietomallia transaktioprosessissa.
Mihin etsittiin ratkaisua?
Kiinteistöä koskevan myyntitiedon kerääminen vie sekä omistajalta että välittäjältä tyypillisesti useiden viikkojen työajan. Seurauksena syntyy suoria kustannuksia, myyntiajat pitenevät sekä kysymykset ja riskit tietojen oikeellisuuden kohdalla kasvavat.
Tavoite: testataan KTI:n kiinteistösijoittamisen ja -johtamisen tietomallia käytännössä
Kokeilussa testatiin KTI:n KIRA-digi-hankkeessa aiemmin luotua tietomallia kiinteistötransaktioissa.
Mitä hankkeessa tehtiin?
Hankkeessa suunniteltiin KTI-Kiradigimallin pohjalta RealX.pro -palveluun kaupankäyntiä tukeva mahdollisuus myyjälle viestiä (jakaa digitaalisesti) kohteen avaintiedot ostajaehdokkaille.
Kaupankäyntiä tehostamaan luotiin rajanpinta RealX.pro:n ja Assetti.pro -järjestelmien välille, jonka seurauksena myytävän kohteen tiedot on automaattisesti (digitaalisesti) siirrettävissä.
Hankkeen aikana käyttäjiltä kerättiin palautetta heidän kokemuksistaan ja tarpeistaan sekä siitä, miten ratkaisu helpottaa ja nopeuttaa kohteiden myyntiä tällä hetkellä ja tulevaisuudessa. Palautetta saatiin sekä Assetti.pro:ta käyttäviltä organisaatioilta että muilta myyntiään tehostamaan pyrkiviltä toimijoilta.
Kenelle tästä on hyötyä?
Tuloksista hyötyvät kaikki kaupallisten kiinteistöjen kaupankäynnissä olevat sidosryhmät: sijoittajat, välittäjät ja rahoittajat.
Mitä tuloksia kokeilu tuotti?
Kehitettyä rajapintaa on jatkossa mahdollista hyödyntää tiedonsiirrossa myös muiden asiakkaiden kiinteistöomaisuudenhallintajärjelmien väliseen kommunikointiin.
Projektin aikana asiakkaiden kanssa on jo käyty keskustelua jatkokehityksestä ja muun muassa tietojen tuomisesta Exquance-palvelusta.
Jatkokehityksessä on sivuttu lisäksi myyjätahojen herännyttä kiinnostusta muiden kansainvälisten palveluntarjoajien kanssa kehitettävään rajapintayhteistyöhön ja tähän liittyvää jatkokehitysmahdollisuutta.
Hankkeen tuloksena moni kaupankäynnissä mukana oleva toimija on alkanut nähdä enemmän mahdollisuuksia oman toimintansa tehokkuuden parantamiseen ja kustannushyötyjen saavuttamiseen.