Asuntola.com vastaa epätyypillisiin asuntotarpeisiin
Asuntola.com on palvelu, joka täyttää aukon asuntomarkkinoilla. Palvelu etsii majapaikan, kun tarve on lyhytaikainen, epäsäännöllinen tai muulla tavalla epätyypillinen.
Mihin etsittiin ratkaisua?
Asunnon löytäminen on nykyään vaikeaa erityisesti nuorille, matalapalkka-aloilla työskenteleville ja lyhytaikaista asumista tarviseville. Vuokra-asuntojen hinnat ovat karanneet monien ulottumattomiin eikä sopivia omistusasuntoja ole saatavilla. Asumisen ongelmat korostuvat erityisesti pääkaupunkiseudulla.
Tässä kokeiluhankkeessa kehitettiin yhteisöllisen asumisen verkkopalvelu, Asuntola.com. Kyseessä on Suomen olosuhteisiin ja tarpeisiin räätälöity helppokäyttöinen sivusto, jossa asunnon hakijat ja tarjoajat kohtaavat vaivatta. Palvelussa on esillä erilaisia asumisratkaisuja, joita hakija voi vertailla omien tarpeidensa mukaan.
Tavoite: asuntoja helposti erilaisiin tarpeisiin
Asuntola.com huomioi elämäntilanteet, joihin asuntomarkkinat eivät aina vastaa. Näin majoitusta tai asuntoa etsivä löytää asunnon sivuston kautta esimerkiksi silloin, kun tarve on lyhytaikainen, epäsäännöllinen tai muuten epätyypillinen. Palvelun missio on edistää mm. nuorten, opiskelijoiden ja erityisryhmien asunnon ja asumuksen löytymistä ja madaltaa asunnon saannin kynnystä.
Mitä hankkeessa tehtiin?
Hankkeessa rakennettiin kokeellisen ja nopean testauksen perusteella yhteisöllinen ja helppokäyttöinen asunto- ja majoitusvuokrauksen sekä jakamistalouden verkkoalusta. Sivusto julkaistiin keväällä 2018.
Palveluun kutsuttiin mukaan yritys- ja kuntatoimijoita sekä yksityisiä asunnonomistajia ja vuokranantajia tarjomaan asumispalveluitaan. Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen palvelusta jäi pois sosiaalisen asumisen sektorilla toimivia yksityisiä yrityksiä, kunnallisia asumisen toimijoita sekä joitain erityistarveasumista tarjoavia palveluntuottajia. Näiden mukaan saaminen osoittautui hankkeen aikataulun vuoksi epärealistiseksi.
Asuntola.comia markkinoitiin aktiivisesti sosiaalisen median kanavissa, joista otettiin käyttöön Facebook, Twitter, Instagram ja Youtube. Verkkopalvelun lisäksi palvelulle kehitettiin myös mobiilisovellus.
Kenelle tästä on hyötyä?
Hankkeessa kehitetystä palvelusta hyötyvät väliaikaista tai erityistarpeisiin vastaavaa asuntoa etsivät ihmiset sekä asunto- ja majoituspalveluita tarjoavat toimijat.
Mitä tuloksia kokeilu tuotti?
Hankkeen tuloksena syntyi toimiva verkkosivu ja mobiilisovellus, joille löydettiin aktiivisia käyttäjiä.
Uuden palvelun lanseeraamiseen liittyi kuitenkin myös haasteita, jotka koskevat palvelun tunnettuuden rakentamista ja toiminnan jatkon rahoittamista. Jatkokehittämistarpeet liittyvätkin vahvasti palvelun tunnettuuden lisäämiseen.