Bluetooth-majakat opastavat kaupungissa
JHL Finlandin hankkeessa kokeiltiin, miten Bluetooth-majakat toimivat rakennusten paikallisina tietopankkeina.
Mihin etsittiin ratkaisua?
Bluetooth-beaconit ovat pieniä digitaalisia laitteita, jotka lähettävät radiosignaalilla informaatiota mobiililaitteisiin. Beaconeiden eli majakoiden avulla voidaan välittää käyttäjälle oleellista tietoa esimerkiksi hänen ympärillään olevista palveluista. Beaconeita käytetään esimerkiksi markkinoinnin välineenä. Tässä kokeiluhankkeessa selvitettiin, voitaisiinko Bluetooth-beacon teknologiaa hyödyntämällä rakentaa palveluita kuluttaja-asiakkaille, jotka haluavat tietoa rakennuksista.
Bluetooth-beaconia voidaan verrata mobiililaitteella luettavaan QR-koodiin, joka kertoo lisätietoa kohteesta, johon se on kiinnitetty. QR-koodi on kuitenkin luettava paikan päällä, ja käyttö vaatii usein oman softan. Beaconin etu on signaali, joka tulee käyttäjän luo ja ohjaa tarvittaessa kohteeseen älylaitteen karttasovelluksen avulla.
Tavoite: Bluetooth-majakoiden mahdollisuudet selville
Tavoitteena oli selvittää, mitä hyötyä beacon-teknologiasta todellisuudessa on, sujuuko sen käyttöönotto ja hallinnointi helposti ja löytävätkö kuluttajat beconeihin perustuvan tiedon. Tavoitteena oli myös selvittää minkälaisissa kohteissa kyseistä teknologiaa kannattaisi käyttää.
Mitä hankkeessa tehtiin?
Ensimmäisessä vaiheessa toteutimme mobiilisovelluksen yhteistyössä ohjelmistotalon Superapp Oy:n kanssa. Hankkeen toisessa vaiheessa beaconeita koekäytettiin ja levitettiin useisiin sijainteihin yhteistyökumppaneidemme kanssa. Koekäyttöä tehtiin mm. kiinteistönvälityksessä: myytävien kohteiden tietoja on ladattu offline-beaconeihin ja käytetty markkinoinnin apuna.
Kenelle tästä on hyötyä?
Hankkeen tuloksista hyötyy koko KIRA-yhteisö, sillä kokeilun tulokset ovat julkisia.
Mitä tuloksia kokeilu tuotti?
Kokeilun alkuvaiheessa tavoiteltiin palvelulle laajempaa ja teknisempää yhteistyötä kiinteistövälityksen työkaluna, mutta kokeilu osoitti, ettei palvelu sovellu suomalaiseen asuntojen markkinointiin, sillä kuluttajat eivät omaksuneet uuden sovelluksen latausta osaksi hakuprosessia. Yhteistyötä kiinteistövälittäjien ja isännöitsijöiden kanssa ei jatkettu hankkeen loppuun asti, joten keskityimme kaupunkimarkkinointikysymykseen.
Kaupunkimarkkinoinnissa tulokset olivat rohkaisevia ja mahdollistavat palvelun jatkokehittämisen. Suurimmat kysymysmerkit kokeilussa lienevät majakka-teknologian kiinnostavuus. Jos laajempi joukko palveluntarjoajia tunnistaisi bluetooth-beaconeiden tarjoaman mahdollisuuden mm. etämuokattavina linkkeinä, reitin näyttäjänä sekä big datan keräämisen apuna ja alkaisi tarjota palveluita tämän teknologian päälle, voisi markkinoille syntyä uudenlainen liiketoiminnallinen ekosysteemi. Tällä hetkellä teknologia on kuitenkin liian harvinaista todellisten synergiaetujen saavuttamiseksi.