Asiantuntija tulee avuksi VR- ja AR-lasien avulla
Sovelton hankkeessa testattiin, miten virtuaalilasit ja laajennetun todellisuuden lasit voivat mullistaa huoltotyön. Lasien avulla kokenut ammattilainen voi ohjata noviisia etäyhteydellä, mutta kuitenkin kuin olan takaa.
Mihin etsittiin ratkaisua?
Teollisuuden, logistiikan ja rakennetun ympäristön kunnossapito työllistää Suomessa runsaat 200 000 henkeä. Kunnossapidon tavoitteena on käyttövarmuus. Ennakoivan kunnossapidon sekä osaavan korjaustoiminnan merkitys yhteiskunnan teknistyessä kasvaa jatkuvasti. Myös rakennus- ja kuljetusalalla asennustehtävien monipuolisuus ja vaativuus kasvavat.
Asennuksen ja kunnossapidon sovellusten uskotaan olevan tärkeimpien VR/AR-lasien käyttöalueiden joukossa. Tämä tulee vähentämään tarpeettomia huoltokäyntejä, vähentämään osaamistarvetta ja virheitä sekä lisäämään olennaisesti etähuollon mahdollisuuksia.
Tavoite: Lisää varmuutta huoltotyöhön
Hankkeen tavoitteena oli hankkia kokemuksia ja kartoittaa sekä tarvittaessa kehittää ratkaisuja etäneuvonnan käytännön tarpeisiin virtuaalitekniikkaa hyödyntäen. Suunniteltu palvelu perustuu neuvovan asiantuntijan käytössä oleviin VR-laseihin, laseihin yhdistettäviin osoitinlaitteisiin sekä huoltohenkilön tai asentajan käytössä oleviin AR-laseihin.
Konsepti oli seuraava: Kenttähuollon henkilöllä on mukanaan AR-lasit ja riittävä tietoliikenneyhteys. Asiantuntijalla on VR-lasit ja datahanskat. Asiantuntijalle välitetään huoltohenkilön AR-laseista 3D-kuva ja huoltohenkilön ääni. Asiantuntijan omat kädet lisätään VR-tekniikalla tähän vastaanottamaansa kuvaan ikään kuin hän olisi samassa tilassa ja asennossa kuin huoltohenkilö. Huoltohenkilön näkökenttään välitetään asiantuntijan kädet samassa sijainnissa suhteessa huoltohenkilön ympäristöön kuin asiantuntija ne VR-laseillaan näkee.
Matkustustarpeen vähenemisen sekä neuvojan ja neuvottavan yhteisen näkökentän lisäksi konseptista on se hyöty, että etäneuvontatilanteet ja huoltotoimet arkistoituvat. Niitä voi siten katsoa samankaltaista tehtävää valmisteltaessa, vaikka tietoliikenneyhteyttä ei huoltokohteessa olisi tai asiantuntija ei olisi käytettävissä.
Mitä hankkeessa tehtiin?
Hanke perustui esiselvitykseen, jossa oli kartoitettu mahdollisuuksia kunnossapidon parempaan etäneuvontaan valikoidun konseptin avulla. Käytännön kokemuksen keräämiseksi ja ratkaisujen kehittämiseksi kokeiltiin lupaavimpia laitteita ja ohjelmistoja sekä jatkettiin keskeisten reunaehtojen ja valintakriteerien hahmotusta.
Hankkeessa päädyttiin kokeilemaan lukuisia VR- ja AR -laseja. AR-lasien todettiin olevan selkeimmin jatkokehityksen tarpeessa, mutta jo nykyiset versiot ovat käyttökelpoisia helpoissa ympäristöissä. VR-lasit ovat lähes kaikki käyttökelpoisia vaatimustasosta ja olosuhteista riippuen.
Kenelle tästä on hyötyä?
Tarvittavan datan saamisesta laseihin hyötyy pitkällä aikavälillä varsin laaja joukko toimijoita asennuksen, kunnossapidon ja kenttähuollon aloilla. Palveluja tarjoaville yrityksille ja kolmannen osapuolen toimijoille tämä mahdollistaa jo aiemmin mainittujen lisäarvopalveluiden kehittämisen.
Mitä tuloksia kokeilu tuotti?
Kokeilu osoitti, että toimintamallit ovat käytännöllisiä ja monissa tehtävissä säästävät sekä matkakustannuksia että työaikaa. Lisäksi virheet ja viiveet vähenevät. Tämänkaltaisille ratkaisuille on selkeä kasvava tarve kunnossapidon alalla, eikä käyttöönotossa tulisi liiaksi viivytellä. Ongelmakohtia kuitenkin on, ja siksi käyttöönotossa kannattaa edetä tapauskohtaisten kokeilujen kautta.