På engelskaPå svenska▴Finska
  • Info ▼
    • Kontakt
    • Vision och målen
    • KIRA-digi's statistik
    • Databank
    • Återkoppling
  • Aktuellt ▼
    • Blogg
    • Aktuellt
    • Evenemang
  • Informationshantering & Interoperabilitet ▼
    • Gemensam informationshantering
    • Helhetsarkitekturen och ekosystem
    • Terminologi, nomenklatur och standarder
    • Informationsstrukturer inom den byggda miljön
    • Digital planläggning
    • Legislation
  • Försöksprojekt ▼
    • Pågående försöksverksamhet
    • Utlysning
    • FAQ
  • Info
    • Kontakt
    • Vision och målen
    • KIRA-digi's statistik
    • Databank
    • Återkoppling
  • Aktuellt
    • Blogg
    • Aktuellt
    • Evenemang
  • Informationshantering & Interoperabilitet
    • Gemensam informationshantering
    • Helhetsarkitekturen och ekosystem
    • Terminologi, nomenklatur och standarder
    • Informationsstrukturer inom den byggda miljön
    • Digital planläggning
    • Legislation
  • Försöksprojekt
    • Pågående försöksverksamhet
    • Utlysning
    • FAQ
På engelskaPå svenska▴Finska

Experthjälp med VR- och AR-glasögon

Redo

I Soveltos projekt testar man hur virtuella glasögon och glasögon för förstärkt verklighet kan bidra till att omvälva underhållsarbetet. Med hjälp av glasögonen kan en erfaren yrkesperson handleda en mindre erfaren person via distans som om han eller hon själv var på plats.

Vad söker man en lösning på?

Underhållet inom industrin, logistiken och den byggda miljön sysselsätter drygt 200 000 personer i Finland. Med underhållet strävar man efter driftsäkerhet. Förebyggande underhåll och kompetent reparationsverksamhet blir allt viktigare i takt med den tekniska utvecklingen i samhället. Också inom fastighets- och transportbranschen blir installationsuppgifterna allt mer mångsidiga och krävande.

Installations- och underhållsprogram kommer sannolikt att höra till de viktigaste användningsområdena för VR-/AR-glasögon. Med hjälp av tekniken minskar antalet onödiga servicebesök liksom även behovet av sakkunskap och de eventuella felen, samtidigt som möjligheterna till fjärrunderhåll ökar avsevärt.

De virtuella glasögonen (VR) och glasögonen för förstärkt verklighet (AR) uppskattas växa till en marknad på hundra miljarder euro i början av 2020-talet.

Mål: Säkrare underhåll  

Tjänsten grundar sig på VR-glasögon som bärs av en handledande expert, pekutrustning som kopplas till glasögonen samt AR-glasögon som bärs av en serviceperson eller montör.

I sin planerade form går konceptet ut på följande: Den som utför fältservicen bär AR-glasögon och har en tillräcklig dataförbindelse. Experten har VR-glasögon och datahandskar. Från servicepersonens AR-glasögon förmedlas en 3D-bild och servicepersonens röst till experten. Expertens egna händer kopplas till den mottagna bilden med hjälp av VR-teknik som om experten själv var i samma rum och position som servicepersonen. Servicepersonen ser expertens händer i samma position i förhållande till sin egen omgivning som experten genom sina VR-glasögon.

Utöver de ovan nämnda fördelarna möjliggör lösningen till exempel arkivering av de serviceåtgärder, även de lyckade åtgärderna, som utförts inom fjärrådgivningen. De arkiverade instruktionerna och lyckade serviceåtgärderna kan således kontrolleras när man förbereder ett motsvarande uppdrag, även när det saknas dataförbindelse eller experten inte är tillgänglig. Servicepersonen kan också kontrollera handböcker och instruktionsvideor med samma utrustning utanför fjärrådgivningen.

Vad går projektet ut på?

  • De VR- och AR-glasögon införskaffas som behövs enligt förutredningen och som har bästa potential på marknaden.
  • Glasögonen testas i fortlöpande yrkesbruk.
  • VR- och AR-glasögonen konfigureras och ett program skapas.
  • Behovet av en dataförbindelse och de övriga randvillkoren utreds.
  • Glasögonens användbarhet och praktiska fördelar undersöks.
  • Workshoppar ordnas för att utvärdera resultaten.
  • Ett avslutande seminarium hålls.
  • De intresserade deltagarnas egna uppgiftshelheter pilottestas.

Förväntade resultat

  • Fjärrådgivning där servicepersonen ser expertens händer på serviceobjektet och experten ser samma vy.
  • Användning av AR-glasögon för att identifiera och visualisera serviceuppdrag.
  • Arkivering av underhållsåtgärder och sammanställning av ett rådgivningsarkiv.

Vem drar nytta av projektet?

Att samla ihop nödvändiga data för glasögonen är på lång sikt till nytta för en stor grupp aktörer som arbetar med installation, underhåll och fältservice. Företag och tredje parter som erbjuder service kan på så sätt utveckla de ovan nämnda mervärdestjänsterna.

Projekt framsteg

14.2.2018 31.10.2018
Serviceprojekt för installation, underhåll och fältservice med hjälp av VR-/AR-teknik
Längd: 14.2–31.10.2018
Utförare: Sovelto Oyj
Samarbetspartner: RAKLI ry & Kunnossapitoyhdistys Promaint ry
 
Kontaktuppgifter
 
Risto Linturi
Sovelto
E-post risto.linturi(at)sovelto.fi
Tfn +358 50 511 4332
 
Pirjo Jarva
Sovelto
E-post pirjo.jarva(at)sovelto.fi
Tfn +358 400 604 407

Läs mer >
◂ Föregående projekt Nästa projekt ▸

KIRA-digi sätter fart på digitaliseringen av fastighets- och byggbranschen! I regeringens spetsprojekt deltar ministerier, kommuner och KIRA-forumet. Målet är ett öppet och interoperabelt ekosystem för informationshantering inom den byggda miljön.

Tfn: +358 40 456 6108

Adress: Malmgatan 16 A, 00100 Helsingfors

E-post: info(at)kiradigi.fi

 

Sidans struktur

  • Info
  • Aktuellt
  • Informationshantering & Interoperabilitet
  • Försöksprojekt

Beställ nyhetsbrevet