På engelskaPå svenska▴Finska
  • Info ▼
    • Kontakt
    • Vision och målen
    • KIRA-digi's statistik
    • Databank
    • Återkoppling
  • Aktuellt ▼
    • Blogg
    • Aktuellt
    • Evenemang
  • Informationshantering & Interoperabilitet ▼
    • Gemensam informationshantering
    • Helhetsarkitekturen och ekosystem
    • Terminologi, nomenklatur och standarder
    • Informationsstrukturer inom den byggda miljön
    • Digital planläggning
    • Legislation
  • Försöksprojekt ▼
    • Pågående försöksverksamhet
    • Utlysning
    • FAQ
  • Info
    • Kontakt
    • Vision och målen
    • KIRA-digi's statistik
    • Databank
    • Återkoppling
  • Aktuellt
    • Blogg
    • Aktuellt
    • Evenemang
  • Informationshantering & Interoperabilitet
    • Gemensam informationshantering
    • Helhetsarkitekturen och ekosystem
    • Terminologi, nomenklatur och standarder
    • Informationsstrukturer inom den byggda miljön
    • Digital planläggning
    • Legislation
  • Försöksprojekt
    • Pågående försöksverksamhet
    • Utlysning
    • FAQ
På engelskaPå svenska▴Finska

Samverkan mellan program och maskiner för bättre träbyggen

Redo

Samverkan mellan fräsmaskiner på CLT-fabriker och cad-program har potential att ge vackrare, förmånligare och snabbare träbyggen.

Vad söker man en lösning på?

CLT (Cross laminated timber) är en limmad konstruktion av massivt trä som främst används i husbyggen. Fräsmaskiner på inhemska CLT-fabriker har stor potential då de kan göra prestationer som är avsevärt mer krävande än att skära vinkelräta väggelement med millimeterprecision.

Om maskinernas och cad-programmens potential utnyttjas mer effektivt kan detaljer som strukturella träfogar utföras direkt på elementen under tillverkningen. Detta ger möjligheter till vackrare, förmånligare, snabbare och sundare träbyggen av modernt snitt.

I praktiken är det dock fortfarande svårt att göra komplexa utskärningar genom fräsning. Bränn-, sprick- och brottskador är ett problem vid mer komplexa former av fräsning på grund av bristfällig information i fräsningsmodellen och måste åtgärdas på byggplatserna. I typfallet saknas tid för behövligt utvecklingsarbete och felen är återkommande.

Mål: att ta fram öppna anvisningar om verktyg för projektering och tillverkning

Målet med vårt projekt är att ta fram grundläggande information om ämnet och sammanställa den som en öppen anvisning för projekterare och fabriker.

Vi ska tillverka olika prototyper i skala 1:1 och använda dem för att öka kompatibiliteten mellan verktygen för projektering och tillverkning. Informationen från projektet sammanställs och görs tillgänglig för alla på internet.

Projektet har snabba testcykler. Arbetet organiseras som en tät återkopplingskrets där de digitalt inmatade formerna och de fysiska slutresultaten fås att motsvara varandra.

Vår multiprofessionella arbetsgrupp består av arkitekter och finsnickare.

Vem drar nytta av det här?

Arkitekter, byggnadsingenjörer, projekterare och CLT-fabriker

Kvalitetsoptimering av formen på frästa CLT-element via digitala arbetsprocesser 
Längd: 10.10.2017–29.6.2018
Utförare: Arkkitehtitoimisto & Company Oy
 
Kontaktuppgifter
 
Emmi Keskisarja, arkitekt SAFA, &’
e-post: emmi(at)eetj.fi
tfn: +358 41 5445989
 
Tommi Alatalo, finsnickare
e-post: tommi.alatalo(at)gmail.com
tfn: +358 44 0593509
 
Antrei Hartikainen, finsnickare
e-post: antrei.hartikainen(at)gmail.com
tfn: +358 50 402 1065
 
Heikki Paso, finsnickare
e-post: heikki.paso(at)gmail.com
tfn: +358 50 5465520
 
Janne Teräsvirta, arkitekt SAFA, &'
e-post: janne(at)eetj.fi
tfn: +358 40 5434243

Projekt framsteg

10.10.2017 29.6.2018
◂ Föregående projekt Nästa projekt ▸

KIRA-digi sätter fart på digitaliseringen av fastighets- och byggbranschen! I regeringens spetsprojekt deltar ministerier, kommuner och KIRA-forumet. Målet är ett öppet och interoperabelt ekosystem för informationshantering inom den byggda miljön.

Tfn: +358 40 456 6108

Adress: Malmgatan 16 A, 00100 Helsingfors

E-post: info(at)kiradigi.fi

 

Sidans struktur

  • Info
  • Aktuellt
  • Informationshantering & Interoperabilitet
  • Försöksprojekt

Beställ nyhetsbrevet