På engelskaPå svenska▴Finska
  • Info ▼
    • Kontakt
    • Vision och målen
    • KIRA-digi's statistik
    • Databank
    • Återkoppling
  • Aktuellt ▼
    • Blogg
    • Aktuellt
    • Evenemang
  • Informationshantering & Interoperabilitet ▼
    • Gemensam informationshantering
    • Helhetsarkitekturen och ekosystem
    • Terminologi, nomenklatur och standarder
    • Informationsstrukturer inom den byggda miljön
    • Digital planläggning
    • Legislation
  • Försöksprojekt ▼
    • Pågående försöksverksamhet
    • Utlysning
    • FAQ
  • Info
    • Kontakt
    • Vision och målen
    • KIRA-digi's statistik
    • Databank
    • Återkoppling
  • Aktuellt
    • Blogg
    • Aktuellt
    • Evenemang
  • Informationshantering & Interoperabilitet
    • Gemensam informationshantering
    • Helhetsarkitekturen och ekosystem
    • Terminologi, nomenklatur och standarder
    • Informationsstrukturer inom den byggda miljön
    • Digital planläggning
    • Legislation
  • Försöksprojekt
    • Pågående försöksverksamhet
    • Utlysning
    • FAQ
På engelskaPå svenska▴Finska

Öppna stadsdata för enklare stadsvisualisering

Redo

Öppna stadsdata som kan utnyttjas vid stadsvisualisering skulle spara både tid och pengar. Brahestads stad testar visualisering med modellen CityGML.

Vad söker man en lösning på?

Företag och kommuner behöver stads- och arkitekturvisualisering som stöd för planering, marknadsföring och beslutsfattande. För närvarande finns det ingen kostnadseffektiv lösning för visualisering av stora stadsområden. Användning av öppna stadsdata för att skapa moderna visualiseringsmodeller skulle kunna ge betydande tids- och kostnadsbesparingar.

CityGML är en öppen datamodell och ett format för datautbyte vid lagring av 3D-stadsmodeller. Kvaliteten på materialet i CityGML håller dessvärre inte måttet för att det ska kunna användas på trovärdigt sätt i högvärdiga visualiseringar, utan materialet måste bearbetas innan det används.

Mål: Att visualisera staden med hjälp av öppna stadsdata

I försöket testas användning av CityGML-data för moderna stadsvisualiseringar. CityGML är en globalt standardiserad öppen datamodell och ett format för datautbyte vid lagring av 3D-stadsmodeller.

Målet är att man genom projektet skapar exempelvisualiseringar på två olika plattformar, nämligen spelmotorn Unreal Engine 4 och programvaran 3ds Max som representerar mer traditionell renderingsteknik. Rendering innebär datoriserad framställning av en bild utifrån en 3D-modell.

De ovan nämnda programvarorna representerar de två populäraste trenderna bland visualiserarna. Unreal Engine 4 är en spelmotor med realtidsrendering och den kan också användas för lösningar i den virtuella verkligheten. 3ds Max är en modelleringsprogramvara som används mycket inom arkitekturvisualisering för rendering av bilder och video med hjälp av traditionell strålföljning.

Exempelvisualiseringarna som ingår i projektet är avsedda för att säkerställa den verkliga kvaliteten på visualiseringar som bygger på CityGML-material. Dessutom kan eventuella praktiska problem uppdagas och lösas redan under försöket.

Metoderna och erfarenheterna från projektet kommer att dokumenteras, och andra aktörer kan använda dokumentationen för smidig generering av stadsvisualiseringar.

Vad gör projektet?

Avsikten med projektet är att lösa bland annat följande problem:

1. Konvertera CityGML-formatet till ett format som är kompatibelt med visualiseringsprogram.
2. Halvautomatisk konvertering av färgdata i 3D-modellerna enligt standarden för PBR (physically based rendering), för att erhålla bättre visuell kvalitet på modellen.
3. Radera eventuell ljussättning av terräng och byggnader i texturdata för att göra det möjligt att fritt ljussätta visualiseringen.
4. Snabbt skapa tillräckligt högkvalitativa stadsmodeller som kan användas som underlag vid en verklig presentation av ett nybygge.
5. Kombinera byggnads- och terrängdata i den använda programvaran på ett så ändamålsenligt sätt som möjligt.

Vem drar nytta av det här?

Projektet ger nytta till stadsarkitekter och landskapsarkitekter, företag i branschen samt kommuner.

Projekt framsteg

10.10.2017 30.6.2018
Främja projektet för utveckling av stadsvisualisering med hjälp av öppna stadsdata
Längd: 10.10.2017–30.6.2018
Utförare: Brahestads stad
 
Kontaktuppgifter
 
Tuomas Mämmelä
Brahestads stad
tfn: +358 40 130 3888
e-post: tuomas.mammela(at)raahe.fi
 
Hannele Meskus
Brahestads stad
tfn: +358 44 439 3300
e-post: hannele.meskus(at)raahe.fi

Läs mer >
◂ Föregående projekt Nästa projekt ▸

KIRA-digi sätter fart på digitaliseringen av fastighets- och byggbranschen! I regeringens spetsprojekt deltar ministerier, kommuner och KIRA-forumet. Målet är ett öppet och interoperabelt ekosystem för informationshantering inom den byggda miljön.

Tfn: +358 40 456 6108

Adress: Malmgatan 16 A, 00100 Helsingfors

E-post: info(at)kiradigi.fi

 

Sidans struktur

  • Info
  • Aktuellt
  • Informationshantering & Interoperabilitet
  • Försöksprojekt

Beställ nyhetsbrevet