På engelskaPå svenska▴Finska
  • Info ▼
    • Kontakt
    • Vision och målen
    • KIRA-digi's statistik
    • Databank
    • Återkoppling
  • Aktuellt ▼
    • Blogg
    • Aktuellt
    • Evenemang
  • Informationshantering & Interoperabilitet ▼
    • Gemensam informationshantering
    • Helhetsarkitekturen och ekosystem
    • Terminologi, nomenklatur och standarder
    • Informationsstrukturer inom den byggda miljön
    • Digital planläggning
    • Legislation
  • Försöksprojekt ▼
    • Pågående försöksverksamhet
    • Utlysning
    • FAQ
  • Info
    • Kontakt
    • Vision och målen
    • KIRA-digi's statistik
    • Databank
    • Återkoppling
  • Aktuellt
    • Blogg
    • Aktuellt
    • Evenemang
  • Informationshantering & Interoperabilitet
    • Gemensam informationshantering
    • Helhetsarkitekturen och ekosystem
    • Terminologi, nomenklatur och standarder
    • Informationsstrukturer inom den byggda miljön
    • Digital planläggning
    • Legislation
  • Försöksprojekt
    • Pågående försöksverksamhet
    • Utlysning
    • FAQ
På engelskaPå svenska▴Finska

En jämförelsetjänst som underlättar valet av fastighetsmäklare

Redo

Genom projektet utvecklar centralförbundet för fastighetsmäklarbranschen KVKL en opartisk plattform för jämförelse av fastighetsmäklare. Den färdiga tjänsten hjälper konsumenterna att välja rätt mäklare. 

Vad söker man en lösning på?

De flesta anlitar en fastighetsmäklare vid bostads- eller fastighetsförsäljning. Det är emellertid svårt att välja en lämplig mäklare eftersom det inte finns tillräcklig information om fastighetsmäklarnas verksamhet. Det behövs större öppenhet inom fastighetsmäklarbranschen, vilket skulle påskynda utvecklingen av branschen och göra verksamheten mer transparent för konsumenterna och andra aktörer i fastighets- och byggbranschen.

Enligt en första bedömning är en digital tjänst för jämförelse av fastighetsmäklare ett efterlängtat verktyg inom fastighetsmäklarbranschen. Genom försöksprojektet säkerställer man att denna bedömning är korrekt.

KVKL:s ställning som opartisk takorganisation som samlar branschens aktörer gör det möjligt att utveckla en öppen och opartisk plattform. 

Mål: att underlätta valet av fastighetsmäklare

Målet för utvecklingsprojektet är att utreda om en digital tjänst för jämförelse av fastighetsmäklare skulle fungera och om det lönar sig att inrätta en sådan tjänst. Med stöd av projektet kan man besluta om det finns skäl att fortsätta att utveckla tjänsten.

Vad går projektet ut på?

Inom projektet utreder och testar man vilken typ av webbplattform som gör det möjligt att bedöma och jämföra fastighetsmäklare på ett sätt som finländska konsumenter och aktörer inom fastighets- och byggbranschen har nytta av. Avsikten är att testa en webbplattform där användaren kan utvärdera en fastighetsmäklare utifrån sina egna erfarenheter. När det finns tillräckligt många utvärderingar får konsumenterna tillförlitlig information som hjälper dem att välja en fastighetsmäklare som motsvarar deras behov.

Inom projektet

  • utreds internationell och inhemsk praxis för utvärdering av fastighetsmäklare,
  • utvecklas utvärderingslogik och utreds när en konsument ska få utvärdera en fastighetsmäklare,
  • genomförs en kundundersökning för att säkerställa tjänstens mervärde för konsumenterna,
  • görs en enklare kartläggning av möjligheterna för en plattform med tillgängliga data inom fastighets- och byggbranschen, 
  • bedöms de totala kostnaderna för den färdiga produkten (programmering/genomförande), 
  • görs en första demoversion med vars hjälp man förbättrar kundförståelsen och testar tjänsten i praktiken, 
  • fastställs ramvillkor för tjänsten, 
  • testas hur aktörerna inom fastighetsmäklarbranschen förhåller sig till tjänsten.

Vem drar nytta av projektet?

Om projektet visar att det lönar sig att inrätta en jämförelsetjänst har åtminstone konsumenterna och fastighetsmäklarbranschen samt eventuellt även andra aktörer inom fastighets- och byggnadsbranschen nytta av tjänsten. Fastighetsmäklare som gör ett bra jobb får erkännande för sitt arbete i webbtjänsten och konsumenterna kan välja fastighetsmäklare baserat på tillförlitlig information. 

Projekt framsteg

15.4.2018 29.6.2018
En öppen digital tjänst för jämförelse av fastighetsmäklare
Längd: 15.4–29.6.2018
Utförare: Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto ry (KVKL)
Samarbetspartner: Ratkaisutoimisto Seedi Oy
 
Kontaktuppgifter
 
Niklas Hellström
Seedi
E-post: niklas.hellstrom(at)seedi.fi
Tfn +358 50 430 6919
◂ Föregående projekt Nästa projekt ▸

KIRA-digi sätter fart på digitaliseringen av fastighets- och byggbranschen! I regeringens spetsprojekt deltar ministerier, kommuner och KIRA-forumet. Målet är ett öppet och interoperabelt ekosystem för informationshantering inom den byggda miljön.

Tfn: +358 40 456 6108

Adress: Malmgatan 16 A, 00100 Helsingfors

E-post: info(at)kiradigi.fi

 

Sidans struktur

  • Info
  • Aktuellt
  • Informationshantering & Interoperabilitet
  • Försöksprojekt

Beställ nyhetsbrevet