Vertailupalvelu kiinteistönvälittäjän valitsemiseen
Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton ja suunnitelutoimisto Seedin hankkeessa kehitettiin kiinteistönvälittäjien vertailualustaa. Toteutuessaan alusta helpottaisi myyntitilanteeseen sopivan välittäjän löytämistä.
Mihin etsittiin ratkaisua?
Asunnon tai kiinteistön myynnissä useimmat turvautuvat kiinteistönvälittäjän apuun. Sopivan välittäjän valitseminen on kuitenkin vaikeaa, sillä kiinteistönvälittäjien toiminnasta ei ole riittävästi tietoa saatavilla. Kiinteistönvälitysalalle kaivataan lisää läpinäkyvyyttä, joka vauhdittaisi alan kehitystä ja tekisi toiminnasta kuluttajien ja muiden KIRA-toimijoiden silmissä avointa.
Tavoite: kiinteistönvälittäjän valinta helpommaksi
Tämän kehityshankkeen tavoitteena oli luoda pohja parhaalle mahdolliselle kiinteistönvälittäjien vertailualustalle, joka palvelisi myyjiä, ostajia ja kiinteistönvälittäjiä. Hankkeessa haluttiin hankkia ymmärrys palvelun toteuttamisen reunaehdoista ja siitä, miten palvelu voitaisiin käytännössä toteuttaa.
Mitä hankkeessa tehtiin?
Hanke toteutetiin kolmessa vaiheessa: 1) tausta-analyysi, 2) konseptin työstö ja 3) konseptin testaus ja jatkosuunnitelman teko.
Aluksi kehitettiin ensimmäinen versio palvelun arviointilogiikasta ja selvitettiin, millä perusteella käyttäjä saisi arvostella kiinteistönvälittäjän. Tausta-analyysi perustui sekä ulkomaisten arviointipalveluiden benchmarkkaukseen että alan toimijoilta kerättyihin näkemyksiin kehitettävän palvelun ominaisuuksista.
Palvelun ideaa testattiin haastattelemalla kuluttajia ja kiinteistönvälittäjiä, ja konseptin ensimmäistä versiota kehitettiin eteenpäin heidän näkemystensä perusteella. Tässä vaiheessa myös kartoitettiin kevyesti, mitä mahdollisuuksia palvelun datan avaaminen voisi tarjota muille KIRA-alan toimijoille.
Hankkeen kolmannessa vaiheessa toteutettiin toinen haastattelukierros, jossa pidemmälle kehitettyä konseptia testattiin jälleen kuluttajilla ja välittäjillä. Kerätyn tiedon perusteella kehitettiin alustan demo, arvioitiin teknistä toteutusta ja reunaehtoja sekä arvioitiin valmiin tuotteen kokonaiskustannukset.
Kenelle tästä on hyötyä?
Tämä kartoitusprojekti loi hyvät edellytykset palvelun käytännön toteuttamiselle. Toteutuessaan palvelu hyödyttäisi kuluttajia ja kiinteistönvälittäjiä sekä tarjoaisi KIRA- alan toimijoille kohdennetun markkinoinnin mahdollisuuksia.
Mitä tuloksia kokeilu tuotti?
Hankkeessa saavutettiin perusteellinen käsitys kuluttajan ja välittäjän suhtautumisesta konseptiin sekä siitä, mitä he toivovat ja tarvitsevat vertailupalvelulta. Hankkeeseen osallistuneet kuluttajat, kiinteistönvälittäjät ja alan toimijat pitivät palvelun konseptia hyödyllisenä.
Hankeessa saatiin selville myös palvelun reunaehdot ja tieto siitä, miten palvelu kannattaisi toteuttaa. Tulosten perusteella palvelu tulisi jakaa kahteen osaan: faktatiedot (mm. kiinteistönvälittäjän koulutus ja aiemmin myytyjen kohteiden sijainti) ja kuluttajien antamat arvioinnit.
Palvelu todettiin hankkeen aikana kiinnostavaksi ja hyödylliseksi, mutta sen kehittämisessä havaittiin myös haasteita, jotka hidastavat palvelun toteutusta. Haasteena on muun muassa sen varmistaminen, ettei palvelu suosi pitkään alalla olleita kiinteistönvälittäjiä tai mahdollista itseen kohdistuneiden arviointien manipulointia.
Hyvistä tuloksista huolimatta Seedi ja KVKL eivät tässä vaiheessa lähde toteuttamaan palvelua. KVKL jatkaa palvelun konseptin työstöä.
Hankkeen tuloksena voidaan pitää myös sitä, että se herätti alan huomion luotettavan ammattilaishakemiston tarpeesta. Tulokset ovat herättäneet keskustelua KVKL:n jäsenistössä ja edesauttaneet alan kehittymistä oikeaan suuntaan.