Tekoäly avuksi asuntonäytölle
Asunnon ostaminen on suuri hankinta. Hankkeessa selvitettiin, onko tekoälystä hyötyä ostajan näkökulmasta.
Mihin etsittiin ratkaisua?
Suomessa on vuosittain myynnissä noin 150 000 asuntoa, joista noin 80 prosentissa on mukana myyjän palkkaama välittäjä. Asuntoaan omatoimisesti myyvät ovat alalla kasvussa, ja heille on tarjolla erilaisia palveluja. Ostajat sen sijaan on unohdettu. Asunnon ostaminen on suuri hankinta, ja oletimme, että ostajalla on tarve saada puolueetonta tukea sekä asiantuntemusta päätöksensä tueksi.
Tavoite: selvittää ostajan tarpeet
Hankkeen päätavoite oli selvittää, millaisia palveluita ja mitä tietoa ostajat tarvitsevat päätöksenteon tueksi sekä mikä merkitys on helppoudella ja saatavuudella.
Suuri kysymys oli, voiko tekoälyä ja big dataa hyödyntävä virtuaaliavustaja antaa ”sen toisen ja puolueeton mielipiteen” tai muuta tietoa ostajaa askarruttavasta asiasta.
Mitä hankkeessa tehtiin?
Hankkeessa selvitettiin ostajien tietotarpeet ja niiden yhteneväisyys kyselytutkimuksella. Kokeilussa luotiin myös alustava palvelumalli, jota testattiin asuntonäytöillä aidoissa tilanteissa. Kokeilussa selvitettiin, voiko tekoälyä ja big dataa hyödyntävä virtuaaliavustaja olla houkutteleva ratkaisu ostajalle.
Kenelle tästä on hyötyä?
Koko asuntokaupalle. Ostajien varmuuden lisääntyminen päätöksenteossa tehostaa oletettavasti koko asuntokauppaa.
Mitä tuloksia kokeilu tuotti?
Testivastaajat olivat hyvin tyytyväisiä palveluun, mutta "puolueetonta asiantuntijaa" on vaikea korvata robotiikalla (esim.chatilla/appilla). Käyttäjien kysymykset ovat liian spesifejä, jotta robotti pystyisi niihin vastaamaan.
Hankkeessa saatiin kuitenkin selvitettyä ostajien toiveet ja todennettua tämänkaltaisen palvelun tarpeellisuus. Toteutus voitaisiin hoitaa esimerkiksi puhelimitse kuten maksulliset lääkäreiden/juristien palvelunumerot.