Rakennusalan kaupankäynti tehokkaammaksi sähköisellä palvelulla
Hankkeessa kehitettiin rakennusalalle sähköistä palvelua, jolla hankinnan ja logistiikan prosesseja sekä tiedonsiirtoa alan kaupankäynnissä voi parantaa. Palvelu auttaa vähentämään suomalaisen rakennusalan korkeita kustannuksia.
Mihin etsittiin ratkaisua?
Rakennusalan kustannukset ovat Suomessa ja Pohjoismaissa erittäin korkeat verrattuna muihin EU-maihin. Kokonaisuudessaan Suomen rakennustuotekaupan koko on 3,6 miljardia euroa.
Rakentamisen kustannuksia voidaan vähentää arviolta 200 miljoonalla eurolla sähköistämällä hankinnan ja logistiikan prosesseja sekä vakioimalla osapuolten välillä vaihdettavaa tietoa rakennushankkeen aikana.
Tavoite: kehittää sähköisen palvelun pilotti rakennusalan kaupankäyntiin
Rakennustiedon pilottihankkeessa haluttiin selvittää ja testata, kuinka pohjoismaisella tasolla voidaan vakiointia hyödyntämällä tehdä rajattuja sähköisen kaupankäynnin transaktiota. Tavoitteena oli löytää keinoja laskea rakentamisen kustannuksia ja tehostaa ajankäyttöä. Toteutuessaan palvelu avaa suomalaisille organisaatioille uusia mahdollisuuksia pohjoismaiden ja Euroopan rakennusmarkkinoilla.
Uuden palvelun kehittämisen lähtökohtana oli, että se olisi helppokäyttöinen ja soveltuisi tukemaan niin isoja kuin pieniäkin rakennusalan organisaatioita sähköisen kaupankäynnin ja prosessien digitalisoimisessa.
Mitä hankkeessa tehtiin?
Hankkeessa rakennettiin sähköisen palvelun kokeiluversio, jossa testattiin, miten rakennusalan tuotetieto saadaan mukaan organisaatioiden tiedonsiirtoon ja miten sähköinen palvelu tehostaa rakennushankkeen aikaista hankinta- ja toimitusprosessia.
Yritykset voivat palvelun avulla hallita rakennushankkeitaan palvelun sisällä. Käytännössä palvelussa hallitaan rakennushankkeiden aikatauluja, hankintoja, logistiikkaa sekä materiaaleja. Sen avulla pystytään toimittamaan materiaalit oikeaan aikaan suhteessa työmaan etenemiseen sekä tarpeeseen. Urakoitsijat, logistiikka sekä tuotetoimittajat kommunikoivat sähköisesti palvelun sekä palvelualustan kautta.
Kokeiluversiossa käytettiin Rakennustiedon palveluiden vakioitua tuotetietoa. Palvelualusta on eurooppalaisen PEPPOL-arkkitehtuurin (Pan European Public eProcurement On-Line) mukainen. Vastaavanlainen palvelu on ollut jo käytössä Ruotsissa ja sen on pystyttänyt BEAst.se-organisaatio.
Kenelle tästä on hyötyä?
Rakennusalan yrityksille, urakoitsijoille, logistiikasta vastaaville ja tuotetoimittajille.
Mitä tuloksia kokeilu tuotti?
Hankkeen tuloksena määriteltiin asiakalslähtöisesti palvelulta vaadittavat ominaisuudet sekä luotiin tekninen alusta, joita tullaan hyödyntämään varsinaisen palvelun kehittämisessä.
Hankkeen aikana kävi selväksi, että prosessin digitalisointi edes vähissä määrin toisi merkittäviä tuottavuus- ja kustannussäästöjä. Hankkeen aikana ja jälkeen kirkastui tarve sähköisen sanomaliikenteen yhteiseurooppalaiselle standardille. Hankkeessa tutkittu hankintaportaali tarjoaa erityisesti pienille yrityksille mahdollisuuden päästä osalliseksi digitaaliseen prosessiin.
Rakennusalan sähköisen kaupankäynnin pilotointi vakiointia hyödyntämällä
Toteuttaja: Rakennustieto
Kumppanit: Hankkeeseen osallistuvat myös ruotsalainen BEAst.se ja norjalainen edunvalvontajärjestö Virke.
P. +358 207 476 395
S. heimo.salo(at)rakennustieto.fi