Kiinteistöjen big datasta uusia palveluita ja liiketoimintaa
Hankkeessa kerätään ja analysoidaan toimistoista saatavaa mittausdataa sekä pohditaan, kuinka datasta voisi kehittää uusia palveluita ja liiketoimintaa.
Mihin etsittiin ratkaisua?
Kiinteistöjen big datalla tarkoitetaan esimerkiksi kiinteistöstä kerättävissä olevaa mittausdataa energiankäytöstä ja sisäilman laadusta. Dataa keräämällä ja analysoimalla on mahdollista luoda uusia palveluita ja liiketoimintamalleja. Lisäksi dataa voidaan mahdollisesti hyödyntää kiinteistöjen eri intressiryhmien palvelemisessa.
Tavoite: kerätä kiinteistöistä dataa uuden liiketoiminnan luomiseen
Kokeiluhankkeen päätavoitteena on kerätä, analysoida ja visualisoida kiinteistöistä kerättyä dataa ja kokeilla, miten syntyvää informaatiota voidaan käyttää uusien palvelujen ja liiketoimintamallien luomiseen.
Tavoitteena on myös tutkia, miten dataa analysoimalla voidaan palvella kiinteistöjen eri intressiryhmiä kuten käyttäjiä, vuokralaisia, huoltoyhtiötä, omistajia ja viranomaisia.
Mitä hankkeessa tehtiin?
Kokeilukohteeksi valittiin ilmastointijärjestelmän, sisäilmaston, energian käytön ja simuloinnin ja monitoroinnin sekä käyttäjäliitäntöjen testaus erityisesti käyttäjien hyvinvoinnin ja työtehon parantamiseksi. Kokeilukohde oli Helsingin kaupungin tilakeskuksen kiinteistö Sofiankatu 4:ssa, johon on saneerattu toimistotiloja vuokraajien käyttöön. Ramboll on tehnyt kohteen ilmastointisuunnitelmat ja Halton toimittanut siihen ilmastointilaitteet.
Projektissa kerättiin ilmaistointijärjestelmän, erillisten tila-antureiden ja käyttäjien tuottamaa dataa pilvipalvelussa olevaan tietovarastoon. Osana projektia kohteeseen rakennettiin myös tilajaoltaan realistinen simulaatiomalli, jota voidaan käyttää pohjana energiamallin kalibroinnille sekä eri datarajapintojen hyödyntämiselle.
Sofiankadun toimistotilan olosuhteita ja ilmastointijärjestelmän toimintaa sekä loppukäyttäjän palautetta mitattiin neljän kuukauden ajan.
Kenelle tästä on hyötyä?
Kiinteistöjen piirissä liiketoimintaa tekeville ja kiinteistöjen eri intressiryhmille, kuten käyttäjille, vuokralaisille ja omistajille.
Mitä tuloksia kokeilu tuotti?
Datan keruun avulla on voitu jo tunnistaa joitakin kiinteistön ongelma-alueita, joissa olevat olosuhteet kaipaavat käyttäjien palautteiden perusteella parantamista.
Hankketta tulee jatkaa seuraavaan vaiheeseen, jossa rakennetaan analyysejä, analyysitapoja sekä johtopäätöksiä jo kerätystä ja edelleen toisen vaiheen aikana kerättävän datan pohjalta. Lisäksi ekosysteeminäkökulmasta tärkein yksittäinen alue hankkeessa on seuraavan vaiheen sisältämä sidosryhmien kanssa käytävä keskustelu eri osapuolten keskeisistä tarpeista sekä mahdollisuuksista, joita kiinteistöstä kerättävä data sekä niiden eri analyysit luovat.
Kiinteistöjen big datan hyödyntäminen uusien palvelujen ja liiketoimintamallien luomisessa
Toteuttajat: CGI, Ramboll ja Halton
P. +358 40 737 1180
S. kari.matinmikko(at)cgi.com
P. +358 40 066 7920
S. ari.varpenius(at)cgi.com
Timo Hautakoski
P. +358 40 511 4913
S. timo.hautakoski(at)ramboll.fi