På engelskaPå svenska▴Finska
  • Info ▼
    • Kontakt
    • Vision och målen
    • KIRA-digi's statistik
    • Databank
    • Återkoppling
  • Aktuellt ▼
    • Blogg
    • Aktuellt
    • Evenemang
  • Informationshantering & Interoperabilitet ▼
    • Gemensam informationshantering
    • Helhetsarkitekturen och ekosystem
    • Terminologi, nomenklatur och standarder
    • Informationsstrukturer inom den byggda miljön
    • Digital planläggning
    • Legislation
  • Försöksprojekt ▼
    • Pågående försöksverksamhet
    • Utlysning
    • FAQ
  • Info
    • Kontakt
    • Vision och målen
    • KIRA-digi's statistik
    • Databank
    • Återkoppling
  • Aktuellt
    • Blogg
    • Aktuellt
    • Evenemang
  • Informationshantering & Interoperabilitet
    • Gemensam informationshantering
    • Helhetsarkitekturen och ekosystem
    • Terminologi, nomenklatur och standarder
    • Informationsstrukturer inom den byggda miljön
    • Digital planläggning
    • Legislation
  • Försöksprojekt
    • Pågående försöksverksamhet
    • Utlysning
    • FAQ
På engelskaPå svenska▴Finska

Digitaliseringsprinciper för den byggda miljön

1. Vi utvecklar lösningar och tjänster med kunden i centrum

Lösningarna och tjänsterna finns framför allt till för användaren, dvs. kunden. Vi testar vad användarna vill åstadkomma med en viss lösning eller tjänst.

2. Vi eliminerar onödiga faser

Uträttandet av ärenden mellan företag och sammanslutningar förenklas och underlättas. Slutkunden ska i första hand ha möjlighet att använda e-tjänster.

3. Vi skapar användarvänliga och säkra tjänster

Tjänsterna kan behändigt och säkert användas på olika anordningar. Vi beaktar den enskildes, företagens och sammanslutningarnas behov.

4. Vi skapar snabbt nytta för kunden

Vi utreder vilka egenskaper som är värdefullast för kunden och börjar utvecklingen utifrån dem. Det ges snabb respons på tjänsten. Vi sparar tid och pengar. Vi lär oss genom att göra saker och försöka.

5. Vi har beredskap för störningar och exceptionella situationer

Vi kommunicerar tydligt om situationer av detta slag.

6. Vi utnyttjar befintlig information och e-tjänster

Vi begär ny information endast en gång. Vi utvecklar tjänsterna på ett kostnadseffektivt sätt. Vi utnyttjar bl.a. den nationella servicearkitekturen (KaPA). Vi ser till att vår tjänst kan utnyttjas av andra.

7. Vi öppnar informationen och gränssnitten för företag, sammanslutningar och enskilda

Vi gör i princip informationen och gränssnitten offentligt tillgängliga, om tillgången inte behöver begränsas av särskilda skäl. Vi ser till att informationen kan utnyttjas när nya tjänster utvecklas. Öppenheten gagnar alla!

8. Vi utser informationsägare

Den information som rör den byggda miljön har under hela livscykeln en namngiven ägare som svarar för att informationen är aktuell och som möjliggör dialog mellan olika aktörer.

9. Vi följer internationella standarder

Internationella standarder utgör grund för utvecklingen.

10. Vi säkerställer att lagakraftvunna beslut är digitalt tillgängliga

Till exempel en plan eller ett beslut vinner laga kraft först när det offentliggjorts i standardform i ett öppet gränssnitt.

 

Digitaliseringsprinciperna för den byggda miljön har utarbetats av den strategiska ledningsgruppen och styrgruppen för KIRA-digi och genom en öppen gallup. Principerna bygger på finansministeriets principer för digitalisering av offentliga tjänster, som offentliggjordes i februari 2016. Den strategiska ledningsgruppen för KIRA-digi godkände principerna i januari 2017.

KIRA-digi sätter fart på digitaliseringen av fastighets- och byggbranschen! I regeringens spetsprojekt deltar ministerier, kommuner och KIRA-forumet. Målet är ett öppet och interoperabelt ekosystem för informationshantering inom den byggda miljön.

Tfn: +358 40 456 6108

Adress: Malmgatan 16 A, 00100 Helsingfors

E-post: info(at)kiradigi.fi

 

Sidans struktur

  • Info
  • Aktuellt
  • Informationshantering & Interoperabilitet
  • Försöksprojekt

Beställ nyhetsbrevet