Uuden sukupolven virtuaalilaseja kokeillaan rakennusprojekteissa
Virtuaaliteknologian avulla rakennusten käyttäjät voidaan ottaa mukaan rakennusten suunnitteluun. Hankkeessa testattiin uuden sukupolven virtuaalilasien prototyyppiä rakennusalan sovellutuksiin.
Mihin etsittiin ratkaisua?
Asiakas tulisi osallistaa rakennuksen suunnitteluun aiempaa paremmin. Jos halutaan suunnitella mahdollisimman käyttökelpoisia rakennuksia, rakennuksen loppukäyttäjän osaamista omien toimintojensa suunnittelussa ei pitäisi sivuuttaa – olipa suunnittelija miten ammattitaitoinen tahansa. Merkittävä ryhmä rakennuksen käytettävyyden arvioinnissa on sen ylläpitäjät.
Tärkein menetelmä asiakkaan osallistamiseksi suunnitteluun on virtuaaliteknologia. Tämän vuoksi on tärkeää vauhdittaa rakennuksen suunnitteluun liittyvän virtuaaliteknologian kehittymistä ja siihen liittyvän liiketoiminnan kasvua.
Kolmiulotteisista virtuaalimalleista on hyötyä myös rakentamisen suunnittelussa, työvaiheiden opastuksessa ja laadunvalvonnassa. Etukäteen virtuaalisesti tehty rakennus varmistaa, että suunnitelmat on viety loppuun asti eikä niihin tarvitse tehdä muutoksia enää toteutusvaiheessa.
Tavoite: löytää sovelluskohteita virtuaalilasiteknologialle
Hankkeessa kokeiltiin uuden sukupolven virtuaalilasiteknologiaa rakennusprojekteissa ja etsittiin läpimurron mahdollistavia sovelluskohteita. Tavoitteena oli nopeuttaa 3D-virtuaalimalleihin liittyvän liiketoiminnan kasvua.
Virtuaalilaseilla eli VR-laseilla tarkoitetaan silmille asetettavaa laitetta, jonka avulla voi uppoutua virtuaaliseen todellisuuteen. Virtuaalilaseja käytetään yleisesti esimerkiksi erilaisissa simulaatioissa ja peleissä, mutta niitä on mahdollista hyödyntää myös rakennusten suunnittelussa.
Hankkeessa haluttiin saavuttaa uudella teknologialla merkittävä parannus esitettävän kuvan resoluutioon, jolloin esimerkiksi tekstin lukeminen olisi mahdollista. Parannettu käyttäjäkokemus ja tietosisältö lisäävät virtuaalimallien käyttökohteita ja niistä saatavia hyötyjä.
Mitä hankkeessa tehdään?
Hankkeessa testattiin uuden sukupolven virtuaalilasien prototyyppiä rakennusalan sovellutuksiin ja verrattiin kokemuksia nykyiseen tekniikkaan. Vertailukohtana käytettiin nykyisiä testaajien kaupallistamia virtuaalimallipalveluja. Testauksessa käytetty Varjon laite oli aikainen prototyyppi, joten tulokset eivät vastaa lopullista kaupallista tuotetta. Prototyypin avulla pystyttiin kuitenkin jo arvioimaan korkean resoluution hyötyjä verrattuna nykyiseen tekniikkaan.
Hanke koostui kolmesta vaiheesta. Ensimmäisenä luotiin tekniset valmiudet laitteiden käyttöön. Tämän jälkeen toimintaa verrattiin omiin nykyisin käytössä oleviin ratkaisuihin. Kolmantena kohtana toteutettiin kolme laajempaa demonstraatiota yhdessä asiakkaiden kanssa.
Demojen kohteet valittiin kattamaan mahdollisimman laajasti rakennusalan sovellutuksia. Testaajina oli yrityksiä, jotka tutkivat mahdollisuutta hyödyntää virtuaalimalleja omille loppukäyttäjilleen tarjottavissa palveluissa.
Ensimmäinen demo toteutettiin yhteistyössä Teatime Research Oy:n kanssa heidän omassa ympäristössään. Kaksi muuta toteutettiin käyttäen vertailukohtana Swecon nykyisiä digitaalisia VR-palveluja. Näin teknisiä käyttökokemuksia saatiin kerättyä useammalta toimijalta.
Kenelle tästä on hyötyä?
Arkkitehdeille, rakennusten suunnittelijoille, rakennusten loppukäyttäjille ja ylläpitäjille sekä virtuaaliteknologiayrityksille.
Mitä tuloksia kokeilu tuotti?
Tarkemmasta resoluutiosta voitaisiin saada selkeitä hyötyjä jo nykyisellä laitteella, jos laitteen helppokäyttöisyyttä ja toimintavarmuutta parannettaisiin. Soveltaminen on aika alussa eikä mallien käyttö ole vielä kovin pitkälle vietyä, joten tämän hetken käyttötarpeisiin riittää vähempikin tarkkuus. Paremmasta resoluutiosta on hyötyä kuitenkin heti, kun vaatimukset katseltavien mallien tietosisällölle kasvavat.
Tekniikan tuntemuksen avulla voidaan suunnitella ja testata kyseisiä palveluja ja nopeuttaa niiden tuloa markkinoille. Sweco sai hankkeesta arvokasta dataa ja pystyy sen avulla jatkamaan osallistavan suunnittelun palvelutarjonnan kehittämistä virtuaalimallien avulla.