Sähköautoilun yleistymiseen vauhtia
Yksi este sähköautoilun yleistymiselle on latausasemien vähäinen määrä. Hankkeessa kehitettiin palvelua, jossa kuka tahansa voi myydä sähköä kenelle tahansa. Palvelun avulla sähköautojen latausverkosto voisi kasvaa nopeasti.
Mihin etsittiin ratkaisua?
Suurimmat esteet sähköautojen yleistymiselle sekä Suomessa että globaalisti ovat sähköautojen korkea hankintahinta, sähköauton käyttösäteen lyhyys yhdellä latauksella ja latausasemien vähäinen määrä.
Ympäristöministeriö ja liikenne- ja viestintäministeriö ovat kuitenkin nostaneet sähköajoneuvot (autot, rekat, bussit ja polkupyörät) yhdeksi mahdolliseksi hiilidioksidipäästöjä rajoittavaksi ratkaisuksi lähitulevaisuudessa. Ratkaisuja sähköautojen yleistymisen esteiden poistamiseksi on etsittävä ja rakennettava.
Tavoite: kehittää palvelu ja sovellus sähkön myymiseen
eChargie 1.0 -hankkeen tavoitteena oli rakentaa tuote- ja applikaatioalusta, joka mahdollistaisi sähköautojen latauspisteiden verkoston kasvun.
eChargien avulla kuka tahansa voi myydä hallinnoimaansa sähköä hitaan latauksen (perinteisten sähköpistokkeiden) kautta. Koska autot seisovat keskimäärin 85–95 % ajasta esimerkiksi työpaikkojen pihassa, kotipihassa tai parkkihalleissa, on hitaan latauksen mahdollisuuden avaaminen potentiaalinen keino sähköautoilun esteiden poistamiseen.
Mitä hankkeessa tehtiin?
Tuotekehityshankkeessa suunniteltiin, konseptoitiin ja tehtiin protodemo eChargie-tuotteesta ja -sovelluksesta. eChargiella kuka tahansa voi myydä sähköä kenelle tahansa, mistä tahansa ulkopistorasiasta siten, että järjestelmä ei ylikuormitu. Käytännössä siis luotiin menetelmä, jolla olemassa olevat pistorasiat digitalisoitiin ja varustettiin älykkyydellä.
Kenelle tästä on hyötyä?
Sähköautoja käyttäville ja sähköauton hankkimista harkitseville – ja päästöjen vähentymisen vuoksi kaikille kansalaisille.
Mitä tuloksia kokeilu tuotti?
Hidasta latausta on vain vähän hyödynnetty ja kehitetty, vaikka hidasta latausta pidetään erittäin varteenotettavana latausmenetelmänä erityisesti kylmän ilmanalan maissa, joissa latauspisteitä on helposti saavutettavissa.
eChargie-tuote perustuu siihen, että käyttäjärajapintoja niin ostajan kuin myyjän näkökulmasta kehitetään kestävästi ja älykkäästi. Kestävyys tarkoittaa sitä, että eChargie-laitteita voidaan päivittää ja uudistaa SW-paketeilla ilman laitteiden vaihtamista uuteen. Itse laite toimii vain välineenä, jonka kautta palvelut keskustelevat myyjän ja ostajan välillä.
Cation Oy on hakenut yrityslainaa eChargien tuotantoa varten, tuote on kuluttajien saatavilla keväällä 2019. Lisätietoja eChargiesta: www.echargie.com